Marie Vann Idol 2007 Du Äger Marie

gu vad kul för Marie att hon vann idol jag hålde tummarna för henne
jag har hejat på henne enda från början du ägde Marie!
jag var till och med nervös för henne hahah det  pirrade i magen! haha
hon borde vara jätte "Glad" nu jag förstår henne!!
hon var bäst på vinnarlåten!! hon ägde dom andra låtarna också
ja vad kan man säga  "MARIE VANN IDOL" 


Marie vann Idol

Picasso segrade i rysarfinalen

I kväll intog två blonda sångfåglar Globen.

Till slut stod det klart att årets Idol är Marie Picasso, 28. Hon fick 51,3 procent av de 1,6 miljoner rösterna. Rekordmånga för TV 4.

Aftonbladet.se följde dramat minut för minut.

De utslagna idolerna sjunger en trudelutt. Marie Picassos mammaoch pappa på plats. Foto: tv4 Amanda och Marie. Foto: Pether Engström Låt nummer två. Foto: Petehr Engström


Marie: "Jag vill sätta på..."
Vad sa du nu? Hör Idolens groda.

Idolfinalen - så låter de ikväll

Amanda och Marie slåss om segern.

Läsarnas favorit

Kolla in vilken av "Idolerna" som läsarna tror påi kväll!

Best of Andreas Sjöberg

Nakenchocken, Orup-tabben & fotkyssarna

Lika som bär - idolspecial

Hur lika är Markus Fagervall och Nikki Sixx?

"Marie vinner i kväll"

Aftonbladet.ses Idol-experter eniga

Tekniska fel oroar inför 'Idol'-finalen

Repetitionen fick brytas.

Idol-juryn kan tvingas att gå

...men Peter Jihde har imponerat på TV 4

Hallelujah Kishti! Eller?

Kisthi tog över showen med minimal klänning

Bildextra Idol-finalen i bilder

Se Pether Engströms bilder från Globen.

"Du är ett mirakel"

Juryns hyllning till Amanda

Peter Jihde kliver ut på scenen inför ett så gott som fullsatt Globen. De utslagna Idolerna kör ett gemensamt nummer - helt vitklädda.

"Can you feel it" - Michael Jacksons hit. Med en stor och lika vitklädd kör som fyller Globens läktare.

Juryn gör entré - Kishti i kortkort isblå och glittrande klänning. Daniel och Peter är aningen mer konservativt klädda i svarta kostymer.

Jihde pratar om att vinnarlåten pressas i tryckeriet. Sam Hagberth är på plats där och ser glad ut.

"Det är helt galet!"

Amanda och Marie gör entré till "The saints are coming" med Green Day. Amanda rödklädd med svart skärp och Marie i en mörkröd glittrig klänning.

- Jag finner inga ord, det är helt galet! ropar Marie.

Hon tycks trivas på stora scenen. Publiken eldas upp av Christoffer Hiding och Daniel Karlsson på varsin sida av Globen-arenan.

- Den här kommer passa mig som handsken, säger Marie om hennes eget val - "All by myself".

Hennes föräldrar berättar om Idol-stjärnans bakgrund. När hon var liten skulle hon byta namn till Madonna och i hemstaden har pizzabagaren skapat en hyllning - Picasso special med bland annat kycklingfilé och räkor.

Eget låtval:

1. Marie Picasso

Låtval: All by myself/Celine Dion

Tel: 099-414 01

Sms: skicka Marie till 72400

Kishti: Det är fantastiskt varmt, det känns som du tar in Globen i din famn.

Daniel: Det här är ett jättesmart låtval och jag gillar utförandet, du väntar innan du släpper loss. Jag är jätteimponerad.

Peter: När du brassar på i det höga registret tappar jag andan. Jag är imponerad.

Nu är det dags för Amanda.

- Jag ville ha en lite mer upptempo-låt eftersom det blir så mycket ballader, säger hon om låtvalet - "Unchain my heart".

Hennes familj och vänner hemma i Lund får berätta om sin Idol-favorit. "Oh Hollie Neverdays" hette bandet hon spelade i. Amanda special-pizzan innehåller bland annat feferoni...

2. Amanda Jenssen

Låtval: Unchain my heart/Joe Cocker

Tel: 099-414 02

Sms: skicka Amanda till 72400

Kishti: Jag tänker på Moulin Rouge med Nicole Kidman, som äger filmen. För mig står du för något man inte tror är möjligt, men som blir möjligt.

Peter: Amanda du är bara så überrätt och cool. Egensinnig, personlig sång. För mig är du allt som en stjärna kan vara.

Daniel: I ärlighetens namn tyckte jag det var lite konstigt låtval, men du gör det till din egen. 1-1 mellan dig och Marie.

- Stämningen är verkligen helt enorm här, säger Peter Swartling.

Nu går vi in i nästa period. Tittarnas val av låtar. Andreas rapporterar från Maries fans på ena sidan av Globen.

- Jag behövar nästan stövlar för alla tårar, säger han.

Tittarnas låtval:

1. Marie Picasso

Låtval: I'll be there/the Jackson five

Tel: 099-414 01

Sms: skicka Marie till 72400

Marie är iklädd en kort lila ärmlös klänning med rosett runt midjan. Pappa Picasso gråter för tredje gången på kvällen.

Kishti: Marie, jag har kunnat se dig i Globen från första audition. Det här var kärleksfullt och finstämt.

Daniel: Jag har inte varit jätteimpad över ditt kroppspråk, men nu gillar jag det. Du är en sångerska av värdsklass.

Peter: Jag har stört mig endel på dig under hösten. Ditt sätt att spärra upp ögonen, dina "kom igen", men nu när jag ser dig här på scenen känns det så rätt. Du förtjänar att stå här i rampljuset.

Idol-Patrizia intervjuar Maries pappa. Visst är hon vacker?

- Mycket. Hon är väldigt vacker.

2. Amanda Jenssen

Låtval: Suspicious minds/Elvis

Tel: 099-414 02

Sms: skicka Amanda till 72400

Amanda är helt svartklädd med kavaj, kort kjol och tights. Hon "gör en Amanda" och lägger sig ned på scenen.

Kishti: Jag sitter här och gråter till Suspicious Minds. Det du åstadkommer med din scennärvaro, det är så unikt. Det du gör är mirakel. Jag beundrar dig.

Daniel: För mig är det väldigt enkelt. 2 miljoner ser dig på tv:n. Du är en stjärna.

Peter: Jag fattar inte hur du gör, det är som att du tar all sorg och smärta och all glädje och kärlek under hela livet och trycker ut den där på scenen.

Idol-Evelina intervjuar Amandas mamma. Hur rankar du uppträdandet mellan 1-10.

- 10! 11! 12! 13, 14, 15!

David Hellenius som Jihde

David Hellenius dyker upp som Peter Jihde.

- Nu har jag sprungit runt som en kåt kanin, de där smågrejerna kan ju du göra David.

Nu är det dags för vinnarlåten. Vi får se de tidigare vinnarna - Daniel Lindström, Agnes Carlsson och Markus Fagervall.

Marie Picasso går upp på scenen i sin sista (?) outfit - en lång, vit, glittrande klänning.

- Bästa tiden i mitt liv. Jag har väntat på det här i hela mitt liv. Jag vill börja jobba och slita imorgon.

Vi får se hennes Idol-tid i bilder.

- Det är viktigt att tro på sig själv.

Vinnarlåten:

1. Marie Picasso

Låtval: This moment

Tel: 099-414 01

Sms: skicka Marie till 72400

Marie ger verkligen järnet i powerballaden. En röd linje går från de tidigare vinnarlåtarna till det här årets.

- Jag vill verkligen tacka er, säger hon när hon ber om tittarnas röster.

- Det här är det bästa som hänt mig. ALL KÄRLEK! ropar hon.

Amanda gör entré i en himmelsblå klänning.

- Jag har växt otroligt mycket. jag kan inte beskriva det. Det har varit det bästa någonsin.

De visar bilder från Amandas tid i Idol. "Jag blev lite kär" sa Peter Swartling när han såg henne på audition-turnén första gången.

2. Amanda Jenssen

Låtval: This moment

Tel: 099-414 02

Sms: skicka Amanda till 72400

Vinnarlåten låter definitivt annorlunda i Amandas version. Men som vanligt kör hon i 110.

- Jag tror inte det finns något som kan toppa det här i hela mitt liv.

Hur känns det att sjunga vinnarlåten?

Amanda är tyst.

Vi får en snabbgenomgång av kvällen. Mycket färgglada klänningar. Lite vitt (Marie) och svart (Amanda).

De gör entré igen.

- En stor applåd för mina allra bästa kompisar - juryn, säger Jihde.

Nu blir det paus och röstning. Vem vinner? Finalen avgörs om en knapp timme.

22.25. Tillbaka efter pausen.

- Världshistoriens största publik i "Idol", säger Jihde.

Det skiljer 0,2 procent mellan finalisterna i antalet röster. Kan det vara rekordjämnt?

Det här blir en riktig rysare. 4 minuters röstning kvar.

Amerikanska Idol-stjärnan Kelly Clarkson presenteras. Hon vann tävlingen 2002 och har haft flera hits sedan dess. Nu sjunger hon "Because of you", iklädd en kort, mörkrosa och glansig klänning.

- Hur är det att vinna Idol? undrar Jihde.

- Upphetsande. Jag kan inte tro att jag tagit mig så långt, svarar Kelly.

Idolerna kommer upp på scenen igen.

Vilka tror juryn vinner?

Kishti: Båda är vinnare i mina ögon.

Daniel: Marie.

Peter: Amanda.

Carolina Gynning och Carina Berg gör entré. Gynning i en kort vit volangklänning och Berg i svart lackkjol och vit skjorta. Röstresultatet ligger tydligen i den senares mormorstrosor. Men vi får vänta till efter pausen...

Nu är vi tillbaka occh det ska avgöras.

- Vad får vi se om du vinner? undrar Jihde.

- Ballongdansen. Det blir förmodligen skutt och gråt, säger Marie.

- Jag vet inte. Jag tror jag hade gråtit och skrattat på samma gång, säger Amanda.

Över 1,6 miljoner har röstat i kväll. Det största röstresultatet i TV 4:s historia.

I kuvertet finns en cd-singel. På den som vinner.

Vinnare är Marie! Med 51,3 procent av rösterna.

Marie är överlycklig och skriker.

- Tack av hela mitt hjärta. Jag är evigt tacksam.

- Jag unnar henne detta av hela mitt hjärta. Detta är meningen. Marie Picasso, säger Amanda.

Marie ska sjunga vinnarlåten igen.



Japp hon vann! Kanon eller hur?

Kram Moster Sus

2007-12-07 | 23:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback